slide show

Längtar...

...bara lite till julen!
Eller nu kanske jag ljög en smula, för i själva verket längtar jag ganska mycket till julen.
 
 
Försöker leva i nuet och njuta av hösten och alla dagar fram till julen.
Fast idag bjöd hösten på ett riktigt sk**t väder i min del av Sverige...
 
 
 
När det var som mest regn så blev jag "tvungen" att gå in i en affär och vips ut kom jag med en kasse!
Men hallå, impulsköp??? Nja egentligen inte för det är ett plagg jag länge velat ha, men kanske inte tänkt köpa just idag då...
Visar er vid ett senare tillfälle vad som fick följa med mig hem=)
 
 
 
Idag tänkte jag dock bjuda på ett läckert recept på Saffranskladdkaka! 
Precis så god som du kan ana av namnet. Receptet hittade jag på Jennys matblogg, mycket inspirerande ( och kanske lite för farlig för en sockerknarkare som mig?). Delar med mig iaf.....baka och njuuuut!
 
                                                                 Saffranskladdkaka

Mortla saffranet med lite strösocker innan du rör ner för att få ut mer smak och färg.

Det här behöver du tillen form på 22cm:

100 gram Smör
200 gram vit blockchoklad
2 msk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 kryddmått salt
3 ägg
3 msk sirap
1 påse med saffran + lite strösocker
Ströbröd och smör till formen

Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader, Blanda de torra ingredienserna, medan du smälter blockchokladen i en annan skål över ett vattenbad, rör i smöret som du också smält bland chokladen och sedan även äggen och sirap.Denna blandningen rör du sedan ner bland de torra ingredienserna. Häll upp smeten i formen och .Ställ in i ugnen i ca 15-20 minuter. Kladdkakan ska stå kallt 1 timme innan servering, vill man kan man pudra över lite florsocker,

Servera med grädde ellere gräddglass.

Kram

A

Eken%E4sliv

Tror vi är många som håller med dig där:)
Å kanske är det mest för myset och ledighetens skull <3
Kaka är gott, men baka är inte det roligaste jag vet tyvärr ;-) Men jag äter gärna om nån annan gillar att baka :)
K att se vad du shoppat!
Kram Anna

JUNITJEJ

Kakan ser väldigt god ut! Tack för en trevlig blogg!


Kom ihåg mig?