slide show

Recept...

....som jag utlovade på mitt instagram igår ( @fruguldkant), på äpplekompott kommer idag.
 
Tack alla ni för era kommentarer både här och på andra kanaler om att T, hon mår idag bättre och har ätit frukost idag, yeah! Nu tror jag på riktigt att det vänt!
 
Igår kväll tog jag mig ut i trädgården, blir så rastlös att bara gå inne... Jag hade dörren öppen och kikade in  på T med jämna mellanrum. 
Många tankar snurrade när jag låg där på alla fyra och plockade nedfallna äpplen....
Ska inte belasta er med dem idag....
Blev dock så sugen på att testa att göra äpplekompott. Har du gjort det ? För mig var det första men säkert inte sista gången! 
I receptet var det både kanel och kardemumma så blev nästan lite julfeeling *ler*
Inte speciellt svårt heller, det gillas!
Vi hade även en klick vaniljglass till, jag som nu börjat hålla igen på "det extra" tog kvarg (naturell) till och det var riktigt gott!
Receptet hittade jag på ica.se. Testa gärna du med:)
 
 
 
Äpplekompott med kanel
4 stora äpplen
1 dl socker
0,5 dl strösocker
0,5 dl brun farin
1 hel kanelstång
5 kardemumakärnor
0,5 urskrapad vaniljstång
 
Kanelsmulor:
2 dl havregryn
2 tsk kanel
2 msk muscovadorsocker
 
Gör så här:
Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i klyftor. Lägg äpplena i en kastrull och häll på vatten, socker och kryddor. Sjud på svag värme utan lock i ca 10 min eller tills äpplena är mjuka. Rör om försiktigt då och då. Låt kompotten svalna och häll den sedan i en vacker glasburk eller skål. 
Kanelsmulor: Blanda alla intredienser till kanelsmulorna i en varm panna och rosta dem på svag värme ca 10 min eller till sockret har smält och havren fått en gyllenbrun färg. Servera kompotten med kanelsmulor.
 
Mums!
Kram 
A

Kom ihåg mig?