slide show

14+44.....

....års kalas gick av stapeln hos oss igår!
 
 
Vår fina F blir fjårtis på onsdag och mannen min blir 44 år idag!
Vi brukar fira dem ihop så även detta år.
I går blev det en kombo av kräftskiva och födelsdagsfest.
F vill gärna ha kräftor och hade specialönskat sig en snapchat tårta, så sagt och gjort :)
 
 
Jag tycker det är roligt med att duka och fixa men att laga maten är inte min grej...
Mannen fick därför koka kräftorna, efter Per Mobergs recept, helt klart godkänt.
Skriver receptet här om någon av er vill prova!
 
Per Mobergs kokta kräftor
 
Du behöver:
60 levande kräftor
5 l vatten
ca 16 l öl
5 socker bitar
200 g grovt salt
1 stor knippa krondill
 
Gör så här:
Se till att kräftorna har fått gå av sig i kallt vatten. Koka upp vattnet, ölen, sockerbitarna, saltet och en dillruska från dillen. Koka lagen i 5 min, tag upp stjälkarna och lägg i hälften av dillkronona. Lägg i 20 kräftor i det kraftigt kikande vattnet. Lägg på locket snabbt. När det kokar igen är det dags för nästa 20 kräftor. Koka upp och i med de sista 20. På med locket.
Sätt tidsuret på 5 min då det kokat upp igen. När uret ringer, lägg i de sista dillkronorna och kyl snabbt ner kastrullen. Låt kräftorna stå
och dra i kyla till dagen efter.
 
Jag gjorde en västenbotten paj, dagen till ära. God!
Recpetet hittade jag på Matplatsen.net ( en av mina favvobloggar by the way) 
 
 
Tårtan specialbeställde vi från en tjej från trakten.....Tycker hon lyckades bra:)
 
 
Lite smålat dag idag, snart får jag dock starta spisen för lite mat, för senare idag är det fotbollsmatch för tjejerna!
Kram
A
 

Kom ihåg mig?