slide show

Något sött...

.... och gott!
 
 
Min söta T är så duktig på att baka!
Till skillnad från mig så följer hon receptet....Jag fristylar en hel del.
Kan det vara därför hennes bakverk är både fina och goda *ler*
 
Om jag får välja mellan att baka eller laga mat så väljer jag bakning alla dagar i veckan. Hur är det med dig, vad tycker du är roligast, bakning eller matlagning eller kanske  varken eller?
 
 
I fredagskväll bakade T dessa härliga pepparkaksmuffins med vit topping och strössel i form av små små pepparkaksgubbar, Så himlans söta, som jag hittade på Lagerhaus. (adlinks)
 
Blir du sugen på att testa så kommer receptet här:)
 
Pepparkaksmuffins
 
20 st
100 g rumsvarmt smör
2,5 dl farinsocker
2 ägg
1,5 dl gräddfil eller filmjölk
3 dl vetemjöl
1 msk malen kanel
1 tsk malen kryddnejlika
1 tsl malen ingefära
1 tsk bikarbonat
 
Glasyr:
25 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker eller rivet skal från en citrusfrukt
2 dl philidelphiaost
 
Gör så här:
Rör fett och socker poröst med en elvisp eller matberedare. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfil eller filmjölk och sist mjölet blandat med kryddor och bikarbonat. Placera muffinsformar på en plåt eller i en muffinsplåt. Fördela smeten i formarna och grädda i ca 10 mim.Grädda i 225 grader.
 
Glasyr:
Vispa smör, socker och vaniljsocker poröst med elvisp. Vispa ner färskosten. 
Fördela glasyren på de avsvalnade muffinsarna.
 
Yummi!
 
Kram
A
 
 

Kom ihåg mig?